Dalton
De historie
De wortel van het Daltononderwijs ligt in 1905 op een school in Wisconsin in de Verenigde Staten. De jonge, net afgestudeerde onderwijzeres Helen Parkhurst wordt aangesteld om als enige leerkracht de 40 kinderen van 6 tot en met 12 jaar op dit eenmansschooltje les te geven. De pas begonnen docente kiest voor een onderwijsvorm afgestemd op het individu in plaats van het frontale klassikale onderwijs, zoals dat toen gebruikelijk was en nu nog is. De drie principes van Helen's onderwijsvorm zijn eenvoudig: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerking.
Helen Parkhurst vindt het belangrijk dat kinderen leren omgaan met zichzelf en met anderen. Door de kinderen op school waardevolle ervaringen te laten opdoen kunnen ze worden voorbereid op de samenleving. Bij dat proces 'leren voor het leven' is het belangrijk dat ieder kind in zijn waarde wordt gelaten en dat het zijn karakter en eigenschappen zelf kan ontwikkelen.
In het Daltononderwijs worden kinderen van jongs af gewezen op hun verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en onderlinge samenwerking. Deze principes worden begrensd door de verantwoordelijkheid van het kind tegenover zichzelf en anderen. Door de verantwoordelijkheid tot handelen, het zelf bezig zijn en zelf ontdekken behoudt het kind leerplezier. De docent kan aansluiten bij de capaciteiten van het kind.
Ons Daltononderwijs
"Kinderen willen graag actief, zelf ontdekkend bezig zijn." Deze kans krijgen de leerlingen bij ons op school.
Op onze Daltonschool ligt een groot accent op de zelfstandigheid, samenwerken en verantwoordelijkheid/vrijheid.
Dit zie je op verschillende manieren terug in de klassen, de kleuterhal / grote hal maar ook buiten op het plein.
Zelfstandigheid houdt in zelfwerkzaamheid, het eerst zelf naar oplossingen proberen te zoeken, al dan niet met behulp van hulpbronnen, andere leerlingen en daarna eventueel met hulp van de leerkracht.
Om verantwoordelijkheid te creëren hebben de leerlingen ruimte (vrijheid) nodig om zich te kunnen ontplooien.
Dit alles binnen bepaalde grenzen en afspraken, die met de leerlingen samen worden gemaakt.
Alle leerlingen zullen in dit proces naar verantwoordelijkheid op een individuele manier worden begeleid door de leerkrachten, maar ook door medeleerlingen. Het principe krijgt zo voor de leerling inhoud en zal uitgroeien tot een verantwoordelijkheidsgevoel voor het eigen functioneren en dat van een ander.
In de maatschappij is samenwerken, het werken met anderen, belangrijk.
In principe betekent samenwerken dus onder andere dat leerlingen elkaar helpen door: het stellen van vragen aan andere leerlingen, het samen zoeken naar een oplossing voor een bepaald probleem en elkaar suggesties kunnen geven. Dit alles heeft te maken met het doel om te komen van samen spelen naar het uiteindelijk coöperatief kunnen werken. Hierbij maken wij veelvuldig gebruik van de hal, ingericht met werkplekken.
In alle groepen werken de leerlingen met een maatje.
Elke leerling in de groep heeft voor een bepaalde periode een maatje waarmee hij / zij een opdracht moet uitvoeren die te maken heeft met de taak. Aan het eind van de werkperiode bespreekt de leerkracht met de leerlingen hoe zij hebben samengewerkt.
De voordelen van Daltononderwijs:
· De kinderen krijgen ruimte om in eigen tempo te werken;
· Kinderen leren plannen en hun werk in te delen;
· De kinderen kunnen meer tijd besteden aan vakken waarin ze minder goed zijn en minder tijd aan vakken waarin ze goed zijn.
Dit doen we d.m.v. het aanbieden van plustaken en verrijkingsstof;
· De taak geeft de leerkracht tijd (en ruimte) om leerlingen te helpen
aan de instructietafel;
· (Hoog)begaafde kinderen gaan dieper op de stof in
(o.a. door verrijken en / of compacten);
· Kinderen leren samenwerken, waardoor er meer respect voor elkaar ontstaat,
er rekening met elkaar wordt gehouden en zo te komen tot betere leerresultaten;
· Kinderen leren waar mogelijk verantwoordelijk te zijn voor hun werk,
materiaal en voor elkaar;
· Een prima aansluiting met het voortgezet onderwijs (VO); leerkrachten uit het VO herkennen onze leerlingen bijvoorbeeld aan het feit dat ze een goede werkhouding hebben, hun huiswerk goed weten te plannen, niet te verlegen zijn om vragen te stellen en zelf initiatieven kunnen nemen
Via de twee onderstaande links komt u op de site van de Nederlandse Dalton Vereniging en de Daltonvereniging Oost Nederland.