Inclusiever onderwijs
Op deze Dalton-basisschool is inclusiviteit meer dan tien jaar een belangrijk thema. Ons streven is dat zoveel mogelijk leerlingen naar de basisschool in de wijk gaan. Inclusie betekent een grote stap in het samenleven en werken, waarin de school rekening houdt met verschillen en die van elkaar waarderen. De school ziet verschillen als een uitdaging, waar elk persoon van kan leren. Inclusie betekent ook dat de school een afspiegeling is van de maatschappij en waar kinderen met een beperking erbij horen.
De school heeft meerdere (team)gesprekken gevoerd over de droom om een inclusieve school te worden. Dit betekent een commitment van alle teamleden: de leerlingen zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid en er wordt met elkaar naar oplossingen gezocht. Bij het aannamebeleid van nieuwe collega's is dit een cruciaal onderdeel. Deze cultuur is sterk aanwezig in de school. Verder is het erg belangrijk dat er intensief wordt samengewerkt met collega-scholen en het samenwerkingsverband. Dat is één van de sterke kanten van basisschool Europa en past goed bij de uitgangspunten van het Daltononderwijs, samenwerken.
Als school hebben wij hierin stappen gezet door de komst van een maatwerkleerkracht. Deze heeft ervoor gezorgd dat wij kinderen met een grotere zorgvraag maatwerk kunnen bieden. Wij kunnen hierdoor beter inspelen op de individuele onderwijsbehoeftes. De maatwerkleerkracht ondersteunt het kind en de leerkracht in de groep. Door de inzet van de maatwerkleerkracht kunnen wij kinderen die vastlopen in een reguliere setting extra hulp bieden in de buurt van hun huis. Deze kinderen worden op school aangenomen via een commissie. Informatie hierover is aan te vragen via directie of de intern begeleider.
Wilt u hier meer over lezen klik dan op een van de linkjes hieronder.