Rekenbeleidsplan
De afgelopen jaren hebben wij op odbs Europa gewerkt aan ons eigen rekenbeleidsplan. Ons doel was om hogere/betere resultaten te bereiken. Met een grondige analyse van o.a. ons eigen handelen, zijn we gestart om verbeterpunten aan te geven en deze in de praktijk uit te voeren. Inmiddels hebben we in dit proces grote stappen gezet en zijn we bezig met de fine-tuning van ons rekenonderwijs. We zijn dan als team ook trots om te zien dat de resultaten aantoonbaar omhoog gaan. De (vaardigheid)scores op met name de Cito-toetsen laten veel vooruitgang zien.
Enkele voorbeelden van ons beleid zijn: het ontwikkelen van automatiserings-/cijfertoetsen, het beschrijven van de leerlijnen voor de verschillende rekengebieden (optellen, vermenigvuldigen, procenten, breuken, enz.) en een structureel aanbod verzorgen voor de sterke rekenaars. Deze fasen zijn inmiddels afgerond. In het afgelopen schooljaar hebben we onze automatiserings-/cijfertoetsen opnieuw bekeken, aangepast en verbeterd.
We gaan dit schooljaar actief bezig met de uitvoering van lessen op ons rekenplein. Het doel is om onze leerlingen op een concrete wijze met rekenkundige aspecten bezig te laten gaan van groep 1 t/m groep 8. Hierbij moet u denken aan allerlei activiteiten en oefeningen die bijdragen aan de rekenvaardigheid van onze leerlingen. Het lijfelijk ervaren en het vergroten van het rekenplezier vinden we daarbij erg belangrijk!
Sinds 2019-2020 heeft de school een nieuwe rekencoördinator, Lieset Vrielink. Zij stuurt het veranderings-/vernieuwingsproces aan en draagt zorg dat de beleidsvoornemens uit het rekenbeleidsplan worden geconcretiseerd en uitgevoerd in de groepen.
Wilt u eens een rekenactiviteit op ons schoolplein ervaren? Kom dan eens een kijkje nemen!