Studenten
Opleiden in de School
Odbs Europa is opleidingsschool. In nauwe samenwerking met de hogeschool Saxion wordt Opleiden in de School vorm gegeven. Opleiden in de School houdt in gezamenlijk opleiden van studenten in authentieke situaties met als doel, de professionele ontwikkeling van studenten en leerkrachten en de ontwikkeling van basisschool en hogeschool te verbinden en te bouwen aan een eigen kennisnetwerk. Deze doelstelling heeft geleid tot intensieve samenwerking en professionalisering op veel niveaus. De student krijgt vanaf het eerste studiejaar als lerende een eigen plek in het schoolteam. De afstemming over de begeleiding vindt meer op de werkplek plaats. Dit heeft geleid tot intensivering van het contact tussen studenten, mentoren (leerkrachten van de groep), schoolopleiders (begeleider studenten) en instituutsopleiders (docent hogeschool) waardoor er een natuurlijke lijn van leren van en met elkaar tot ontwikkeling kon komen.
Naar de praktijk vertaalt, betekent het dat er op odbs Europa tijdens twee dagen (donderdag en vrijdag) 5 à 6 studenten van de hogeschool Saxion stage lopen. Zij worden intensief begeleidt door de mentoren en de schoolopleider. De schoolopleider is voor deze begeleiding op deze twee dagen vrijgesteld van lesgevende taken.
Waarom neemt de school deel aan OidS?
De school hecht veel waarde om als lerende organisatie gekend en herkend te worden. Kinderen hebben recht op goed onderwijs. Goed onderwijs staat of valt met goede leerkrachten. Door goed te reflecteren op je eigen handelen, ontstaat er een cultuur van leren van elkaar. Dus ook van buiten de eigen organisatie. De school is qua ontwikkeling gericht op de toekomst en heeft dan ook behoefte aan toekomstige collega´s die bekend zijn met de recente ontwikkelingen op dit terrein.
Uitvoering
De school wil vanuit haar betrokkenheid en kennis een bijdrage leveren aan het opleiden van voldoende goede leerkrachten:
– Leerkrachten die begrijpelijk kunnen uitleggen, problemen bij hun leerlingen herkennen en ermee uit de voeten kunnen.
– In teamverband zorgen voor goed attractief onderwijs en die duurzaam werken aan hun professionaliteit.
– Systematisch leeropbrengsten kunnen analyseren.
– Bijdragen aan de leer- en verbetercultuur en de opbrengstgerichte manier van werken van de school.
Stagiaires 2023- 2024
Naam: | Jaar: | Loopt stage in: |
Chris Wiertz | 4e jaar | Groep 1/2 |
Melony Naberman | 3e jaar | Groep 8 |
Carlijn Duivenvoorden | 3e jaar | Groep 6/7 |
Tristan Budding | 1e jaar | Groep 4 |
Femke ten Have | 1e jaar | Groep 2/3 |